Materiały do zajęć z informatyki 2019-2020 - klasa IV, V, VI, VII i VIII SP

Materiały publikowane na tej witrynie są materiałami autorskimi, przeznaczonymi wyłącznie dla uczniów Szkoły Podstawowej w Tyrawie Wołoskiej. Dokumenty zawierające materiały teoretyczne przygotowane zostały w formacie .HTML lub .PDF. W komputerach PC, tabletach i smartfonach będą się otwierać bezpośrednio w oknie przeglądarki internetowej. Pliki przeznaczone do ćwiczeń dostępne są w formatach .doc, .xls, .ppt, .sb (scratch), oraz w otwartych formatach .odf. Można je otwierać aplikacjami pakietu Office lub za pomocą Wolnego Oprogramowania (pakiet LibreOffice).


    Programowanie wizualne - Scratch

  • klasa V - Scratch - programowanie - kwadraty (klasa V - 2019) zobacz
  • klasa V - Scratch - programowanie - kwadraty (klasa V - 2019) pobierz kod
  • klasa V - Scratch - programowanie - spirale (klasa V - 2019) zobacz
  • klasa V - Scratch - programowanie - spirale (klasa V - 2019) pobierz kod
  • klasa V - Scratch - programowanie - ślimak (klasa V - 2019) zobacz
  • klasa V - Scratch - programowanie - ślimak (klasa V - 2019) pobierz kod
  • klasa VI i VII - Scratch - programowanie - znajdowanie największego elementu zbioru - MAX (klasa VI - 2019) zobacz
  • klasa VI i VII - Scratch - programowanie - znajdowanie największego elementu zbioru - MAX (klasa VI - 2019) pobierz kod
  • klasa VI i VII - Scratch - programowanie - znajdowanie największego elementu zbioru - MAX (klasa VI - 2019) zadanie
  • klasa VI i VII - Scratch - programowanie - suma liczb z listy (klasa VI - 2019) zobacz / opis ćwiczenia
  • klasa VI i VII - Scratch - programowanie - wyścigi (losowanie wartości zmiennych) () zobacz
  • klasa VI i VII - Scratch - programowanie - wyścigi (losowanie wartości zmiennych) () pobierz kod
  • klasa VI (VII - powtórzenie) - Scratch - programowanie klasa V/VI - 2019 - - materiał teoretyczny, cz. I zobacz
  • klasa VI (VII - powtórzenie) - Scratch - programowanie klasa V/VI - 2019 - - materiał teoretyczny, cz. II zobacz
  • klasa VI (VII - powtórzenie) - Scratch - programowanie klasa VI - 2019 - - materiał teoretyczny, cz. III zobacz
  • klasa VI (VII - powtórzenie) - Scratch - programowanie klasa VI - 2019 - - zagadnienia do sprawdzianu, klasa VI zobacz
  • klasa VII - Scratch - programowanie strukturalne klasa VII - 2019 - - Użycie procedur do tworzenia grafiki opis ćwiczenia
  • klasa VII - Scratch - programowanie strukturalne klasa VII - 2019 - - Zgadnij liczbę prezentacja
  • klasa VII - Scratch - programowanie strukturalne klasa VII - 2019 - - Zgadnij liczbę pobierz kod
  • klasa VII - Scratch - programowanie strukturalne klasa VII - 2019 - - Znajdowanie największego elementu zbioru (procedura sprawdź) zobacz

    HTML i CSS

  • klasa VI --- Język HTML - język HTML i strona WWW - zobacz
  • klasa VIII - Język HTML - pojęcia - zobacz
  • klasa VIII - Język HTML - przykład użycia języka CSS - zobacz
  • klasa VIII - Język HTML - pojęcie i przykład użycia Javascript - zobacz
  • klasa VIII - Język HTML - przykład hiperłącza - zobacz

    Sieci lokalne i Internet

  • klasa VII i VIII - Sieci lokalne - szkolna sieć komputerowa zobacz
  • klasa VII - Internet - serwery, łącza, użytkownicy zobacz
  • klasa VII - Internet - dołaczamy się do Sieci (1) zobacz
  • klasa VII - Internet - dołączamy się do Sieci (2) zobacz
  • klasa VII - Internet - strony www zobacz
  • klasa VII - Internet - wyszukiwarki zobacz
  • klasa VII - Internet - podsumowanie zobacz
  • klasa VII - Internet - definicja i pojęcia zobacz
  • klasa VII (VIII) - Internet - praca w chmurze (cz. I) zobacz

  • klasa VIII - HTML, CSS i sieci lokalne - zagadnienia do sprawdzianu - 19 listopad 2019 (zmiana terminu!) zobacz
  • klasa VII - Internet i sieci lokalne - zagadnienia do sprawdzianu - listopad 2019 zobacz

    Olimpiada Informatyczna Juniorów - edycja 2019

    Materiały publikowane w tym dziale przeznaczone są wyłącznie dla uczniów Szkoły Podstawowej w Tyrawie Wołoskiej, biorących udział w Olimpiadzie Informatycznej Juniorów 2019. Materiały mają charakter informacyjny, mogą być pomocą dla Uczestników w przygotowywaniu własnych rozwiązań zadań. Publikowane tutaj kody nie są w żadnym wypadku gotowymi rozwiązaniami zadań Olimpiady.

  • Sortowanie tablicy liczb - przykład rozwiązania - materiały do zadań Olimpiady, cz. I zobacz
  • tablica - bubblesort - od końca - przykład rozwiązania - materiały do zadań Olimpiady, cz. I zobacz

    Znane nam działanie algorytmu sortowania bąbelkowego mozna przyspieszyć, dokonując zmian które omówiliśmy na ostatnim spotkaniu. Zmiana polega na ograniczeniu przeglądania posortowanego zbioru tylko do elementów, które nie zostały jeszcze ustawione w kolejności. Szbkość działania takiego sortowania jest zauważalnie większa a to jak wiemy jest dla nas bardzo istotne.

  • tablica i szybki bubblesort - oraz element od końca - przykład rozwiązania - materiały do zadań Olimpiady, cz. I zobacz

    Jeżeli sortowanie bąbelkowe szybkie nadal okazuje sie za wolne, mozemy uzyć naprawdę szybkiego sortowania przez wybór. Działanie algorytmu sortowania przez wybór jest bardzo proste. Jeżeli chcemy posortować zbiór liczbowy rosnąco, element najmniejszy powinien znaleźć się na pierwszej pozycji. Szukamy w zbiorze elementu najmniejszego i wymieniamy go z elementem na pierwszej pozycji. W ten sposób element najmniejszy znajdzie się na właściwym miejscu. Tak samo postępujemy z resztą elementów należących do zbioru - wyszukujemy element najmniejszy i zamieniamy go z elementem na drugiej pozycji - otrzymamy dwa posortowane elementy. Procedurę kontynuujemy dla pozostałych elementów, aż wszystkie będą posortowane.

  • tablica i sortowanie przez wybór - przykład rozwiązania - materiały do zadań Olimpiady, cz. I zobacz
  • tablica i sortowanie Shell Sort - przykład rozwiązania - materiały do zadań Olimpiady, cz. I zobacz
  • zagnieżdżamy if ... else - przykład rozwiązania - materiały do zadań Olimpiady, cz. I zobacz