Fizyka - inaczej

W bieżącym roku szkolnym 2024/2025 na zajęciach dodatkowych z fizyki "Świat fizyki - fizyka inaczej" spotykamy się z grupą uczniów z klasy VIII. Podstawowym założeniem zajęć jest pokazanie uczniom zjawisk i procesów fizycznych nieco inaczej niż w trakcie zajęć programowych. Na każdych zajęciach staramy się zrealizować eksperyment fizyczny - przeprowadzany przez uczniów lub w formie pokazu nauczycielskiego.



Od czego zależy częstotliwość drgań wahadła? Na to pytanie próbowaliśmy odpowiedzieć na zajęciach "Fizyka inaczej", gdzie tradycjnie staramy się spojrzeć na zagadnienia , którymi zajmujemy się na lekcjach fizyki w nieco odmienny sposób. Eksperyment, który zrealizowaliśmy na jednym z pierwszych zajęć opisujemy poniżej ... .

"Do naszego doświadczenie użyłyśmy:

  • dwóch krzeseł
  • kija od szczotki
  • czterech kawałków sznurka, z których jeden był znacznie dłuższy od pozostałych
  • czterech ciężarków (użyłyśmy nakrętek o różnej masie (1 duża, 2 średnie i 1 mała)
Kij został przymocowany do krzeseł a ciężarki zostały zawieszone na sznurkach. Najpierw sprawdziłyśmy, czy częstotliwość zależy od masy ciężakrów, wprawiając w ruch dwa wahadła o takich samych długościach sznurka z ciężarkami o różnych masach. Okazało się, że częstotliwość drgań była taka sama. Następnie wprawiłyśmy w ruch dwa wahadła o tych samych masach, ale z różnym wychyleniem początkowym (różne amplitudy). To również nie wpłynęło na częstotliwość drgań. Kiedy wprawiłyśmy w ruch wahadła o różnej długość sznurka, okazało się, że ich częstotliwości drgań znacznie się różnią.

Wniosek:

Czynnikiem wpływającym na częstotliwość drgań wahadła jest jego długość"



Wykonanie doświadczenia - Nathalie & Sara Opracowanie wyników - Nathalie & Sara








Czy można zobaczyć dźwięk? Na to pytanie próbowaliśmy odpowiedzieć na kolejnych zajęciach cyklu "Fizyka inaczej". Tym razem nie używaliśmy sznurka, ciężarków z nakrętek czy kija od mopa, lecz ... komputerów. Dokładniej - dwóch komputerów. Jeden z nich wytwarzał fale dźwiękowe o określonej częstotliwości (był tzw. generatorem dźwięku), drugi (korzystając z mikrofonu) - odbierał wytworzony dźwięk i pokazywał go w formie ruchomego wykresu na ekranie (był tzw. oscyloskopem). Mieliśmy okazję zobaczyć dźwięki o różnych częstotliwościach i amplitudach - w tym fale dźwiękowe, jakie wytwarzamy my sami - mówiąc.

  1. rysunek 1 - dźwięk 400 Hz (przebieg sinusoidalny)
  2. rysunek 2 - dźwięk 2000 Hz (przebieg sinusoidalny, duża amplituda - głośno)
  3. rysunek 3 - dźwięk 5000 Hz (przebieg sinusoidalny)
  4. rysunek 4 - dźwięk - mowa



    Wykonanie doświadczenia - Nathalie & Sara Zrzuty ekranu - Nathalie & Sara












Archiwum - wybrane zajęcia 2023-2024